Sider

onsdag den 5. december 2012

Retfærdiggørelse af Guds godhed

Godhed uden ondskab?


I min sidste blog forklarede jeg mit syn på begrebet Gud.
Her vil jeg kort forsøge, at forklare min filosofi om Guds modsætning, Satan og dennes rolle i kristendommen.

For, at forstå Guds modsætning, som han er beskrevet i kristendommen, er man nød til, at have en faktor, at stille Gud overfor.

Gud er indbegrebet af godheden selv. Han er livsskaberen. Han er den der skal få mennesket til, at ville tro på hans eksistens. Blive religiøse.
Men sætningen, Gud er god, siger intet i sig selv. Her er man nødsaget til, at bruge en modsætning til godheden. Gud er god, i forhold til hvad?
Satan får sætningen til, at være sigende.
Han er som bekendt indbegrebet af ondskaben.
Det er det samme som dag og nat. Dagen er lys. Lys i forhold til natten, der er mørk.
Hvis blot den ene faktor ikke eksistere, vil begge faktorer være ikke-eksisterende.
Men ikke nok med, at satan retfærdigører Guds godhed, så er han, ligesom Gud, også med til, at gøre så mennesket vil/er nødsaget til, at tro. For det er gennem frelsen man bliver frelst fra Satan. Frelse som en del af troen.

Gud er gulderoden ved religionen, mens Satan er pisken.
Netop alt dette fortæller hvorfor Satan, eller ondskab, anses som værende en væsentlig faktor i fødslen af troen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar